Rabu, 2 Mei 2012

#38 Apofasis

Kita telah membincangkan mengenai alonim untuk entri sebelum ini. Pada kali ini, kita akan melihat pula mengenai gaya bahasa apofasis. Sama seperti alonim, sedar atau tidak kita banyak menggunakan gaya bahasa apofasis ini dalam kehidupan seharian kita. 

Nama lain bagi apofasis ialah preterisio iaitu gaya bahasa yang zahir dan hakikatnya digunakan oleh penulis atau seseorang untuk menegaskan sesuatu tetapi yang sebaliknya kelihatan seolah-olah dia menyangkal pula, atau kita berpura-pura membiarkan sesuatu berlalu tapi pada hakikatnya kita memberi perhatian, atau berpura-pura menyembunyikan atau merahsiakan sesuatu tetapi yang sebenarnya kita telah mendedahkannya (Nik Hassan Basri Nik Ab Kadir, 2005).

Contohnya adalah seperti berikut :

1. Dalam mesyuarat guru-guru pada petang itu, seorang guru perempuan bangun dan mengatakan bahawa dia tidak sampai hati untuk mendedahkan perihal pengetua yang cuba menceroboh tandas guru perempuan.

2. Kami keberatan untuk mengatakan bahawa kamu telah mencuri barang-barang keperluannya.

3. Cikgu tidak sampai hati untuk mengatakan bahawa kamu telah meniru dalam peperiksaan.

ULASAN : Pada pendapat saya, banyak faktor yang menyebabkan penulis atau seseorang itu menggunakan gaya bahasa ini dalam penulisan atau pun pertuturan. Salah satunya adalah disebabkan seseorang itu tidak lagi dapat bersabar dengan perbuatan yang tidak baik orang lain lakukan. Penutur berharap orang tersebut akan insaf dan mendapat pengajaran daripada perbuatan yang telah dilakukannya.

......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan