Khamis, 5 April 2012

#24 Sinonim dan Antonim


Makna dalam Bahasa Melayu juga boleh dikaji dengan melihat makna perkataan secara sinonim dan antonim. Sinonim merupakan dua kata atau lebih yang mempunyai makna yang sama atau hampir sama dalam sesuatu bahasa. Sinonim juga bermaksud perkataan yang berlainan bentuk ejaan atau bunyi tetapi mempunyai makna yang sama atau hampir sama. Contohnya, perkataan 'ibu' dan 'emak' merupakan kata yang bersinonim kerana mempunyai makna yang sama.

Sebaliknya pula dengan makna antonim. Antonim ialah perkataan yang berlainan bentuk ejaan atau bunyi tetapi mempunyai makna yang berlawanan. Antonim ini sebagai kata yang berlawanan maknanya dengan kata lain. Contoh perkataan tinggi  lawan rendah, miskin lawan kaya. Contoh perkataan berantonim yang lain ialah gemuk lawan kurus, nipis lawan tebal, masam lawan manis. Manakala dalam contoh ayat pula yang membawa maksud berantonim ialah ‘Walaupun Ali miskin, tetapi dia kaya budi bahasa’.


ULASAN : Makna sinonim mempunyai beberapa kekecualian dalam ayat bergantung kepada jenis dan konteks ayat-ayat yang dibina. Begitu juga dengan makna antonim yang tidak boleh dikatakan sebagai mengandungi makna yang benar-benar berlawanan. Ini kerana terdapat kata-kata yang tidak mendokong makna berantonim yang sebenar. Sebagai contoh jantan tidak boleh dikatakan berantonim dengan betina kerana ia membawa maksud yang lain. 

......

8 ulasan: