Jumaat, 27 April 2012

#35 Sentuh Bahu

Apakah yang anda rasa apabila orang yang sama jantina dengan anda menyentuh bahu anda? Adakah anda rasa rimas, seronok, tidak selesa atau tenang? Pada kali ini saya akan menulis mengenai perkara ini berdasarkan pengalaman dan juga pandangan peribadi saya sendiri. Berkemungkinan padangan saya ini berbeza dengan orang lain. Saya tidak kisah tentang itu. Kita mempunyai hak untuk berbeza pandangan berdasarkan pemahaman dan penerimaan masing-masing.

Secara peribadi, apabila rakan sejantina saya menyentuh bahu saya, saya merasakan seperti ada satu kuasa yang menyebabkan saya berasa tenang dan seperti segala masalah saya selesai ketika itu. Sentuhan itu walaupun hanya sekejap tetapi sangat memberi makna.

Saya tidak pasti tetapi berkemungkinan ianya secara kebetulan. Cuba kita perhatikan. Jika seseorang itu berada dalam keadaan sedih, kawan yang memujuknya itu pasti akan menyentuh bahunya dan sebenarnya perbuatan itu telah membuatkan dia berasa tenang dan kesedihan yang dia alami itu akan sedikit reda tanpa dia sedari.

Inilah KUASA yang saya maksudkan mengenai sentuhan bahu ini mengikut pemahaman saya. Kebiasaannya, apabila bahu kita disentuh atau kita sendiri yang menyentuh bahu seseorang itu, perbuatan ini sebenarnya telah menyebabkan terbinanya satu perhubungan yang sangat erat antara kedua-dua individu itu.  Namun begitu, pastikan orang yang disentuh bahu adalah orang yang betul-betul rapat dengan kita. Jika tidak, berkemungkinan akan berlaku salah faham walaupun kita tiada niat yang tidak baik terhadapnya.






"Persaudaraan itu adalah harga dan syarat untuk seseorang itu terus hidup.."

"Dunia ini lebih cantik dengan pelangi daripada asap benci.."

......

2 ulasan: