Khamis, 26 April 2012

#34 Terima kasih

Terima kasih? Satu ungkapan yang mudah untuk dituturkan tetapi berapa ramai dalam kalangan kita yang mengamalkan 'ungkapan mudah' ini dalam kehidupan seharian mereka. Saya tidak tahu di mana salahnya tetapi kebanyakan rakyat Malaysia agak sukar menjadikan ungkapan ini sebagai tabiat yang baik dalam kehidupan. Sebenarnya tiada satu pun kerugian jika kita selalu menggunakan ungkapan ini malahan ia memberi banyak faedah kepada kita dan juga kepada orang yang menerima ucapan terima kasih ini.

Ucapan 'terima kasih' ini kita selalu berikan kepada seseoraang yang telah menolong kita dalam sesuatu pekerjaan. Jadi, apabila kita mengucapkannya kepada orang tersebut, dia akan berasa sedikit dihargai dan secara tidak lansung tali silaturrahim telah terbina di situ. Dan tidak mustahil dia tidak akan berat hati untuk menghulurkan pertolongan pada masa-masa akan datang dengan melihat sikap kita yang menghargai setiap perbuatannya.

Saya menulis ini berdasarkan pengalaman saya sendiri. Ketika saya menolong seseorang itu, saya tidak pernah mengharapkan apa-apa habuan daripadanya. Saya tidak pernah mengharapkan apa-apa hadiah daripadanya. Cukuplah dengan ucapan terima kasih atas pertolongan yang telah saya berikan kepada saya. Malangnya saya tidak mendapat ucapan yang saya sangat harapkan itu.Tidak mustahil pada masa akan datang, jika dia masih memerlukan pertolongan saya, saya berat hati untuk menerimanya.


ULASAN : Jadi, pesanan saya kepada diri sendiri dan juga orang lain, jadikanlah amalan berterima kasih ini sebagai salah satu amalan wajib dalam kehidupan seharian kita. Banyak faedah yang kita peroleh daripadanya. Melalui ucapan ringkas ini, nescaya sesuatu perhubungan itu akan terus berjalan dengan baik.

......


Tiada ulasan:

Catat Ulasan