Rabu, 25 April 2012

#33 ROKOK?


Hari ini saya cuma ada satu kelas iaitu kelas Penaksiran. Dalam kursus ini kami dikehendaki untuk membuat pengajaran penuh di dalam bilik kuliah selama 40 minit. Pengajaran ini dinamakan sebagai Pengajaran Makro yang perlu dijalankan sebanyak dua kali. Kali pertama diadakan di dalam bilik kuliah dan akan dinilai terus oleh pensyarah. Kali kedua pula kami akan membuat rakaman dan rakaman tersebut akan dipertontonkan kepada pensyarah untuk dinilai kali kedua. Markah akan diambil pada penilaian kali kedua ini.

Pengajaran Makro ini dijalankan secara berpasangan iaitu 2 orang satu kumpulan. Pagi tadi merupakan giliran Razia dan juga Liyana untuk membuat pengajaran makro ini. Tema pengajaran mereka adalah mengenai gejala merokok. Permulaan pengajaran mereka adalah dengan bertanyakan kepada pelajar sama ada pelajar sendiri merokok atau ada pengalaman dengan orang yang merokok ini.

Pelajar memberi respon yang pelbagai. Terdapat pelajar yang memberitahu bahawa pernah melihat orang perempuan merokok di kaki lima kedai. Razia memberi respon bahawa perbuatan itu sangat tidak baik dan tidak manis dipandang terutamanya kepada seorang perempuan yang sepatutnya menjauhi gejala yang tidak sihat ini. Terdapat juga pelajar yang mengatakan bahawa terdapat ahli keluarganya merokok. Sikap ini sangat tidak baik dilihat anak-anak. Bak kata pepatah 'bapa borek, anak rintik'. Segala perbuatan ibu bapa mudah diikuti oleh anak-anak di rumah.

Razia yang bertindak sebagai cikgu pada pagi tadi turut bertanyakan mengenai faktor-faktor belakunya gejala merokok ini. Antara faktor-faktornya ialah pengaruh ibu bupa, pengaruh rakan sebaya, pengaruh persekitaran, pengaruh diri sendiri dan juga pengaruh media. Cikgu Razia sempat bertanyakan pendapat saya mengenai faktor yang paling utama penyebab gejala ini berlaku. Jawapan yang saya berikan ialah faktor diri sendiri. Hal ini demikian kerana jika diri sendiri itu kuat, dia tidak akam mudah dipengaruhi oleh orang lain.




ULASAN : Kita sedia maklum bahawa perbuatan merokok ini adalah satu perbuatan yang tidak baik dan memberikan kesan yang buruk kepada kesihatan terutamanya. Antara kesan tabiat merokok adalah boleh menyebabkan sakit jantung, mati pucuk, barah dan sebagainya. Pihak kerajaan telah menjalankan perlbagai kempen dan usaha untuk menimbulkan kesedaran kepada rakyat Malaysia mengenai kesan tabiat meroko ini tetapi bilangan perokok pada hari ini semakin bertambah dari hari ke hari. KATAKAN TAK NAK PADA ROKOK!

......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan