Khamis, 19 April 2012

#29 Litotes


Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, litotes membawa makna pernyataan yang diungkapkan dalam bentuk negatif untuk menyatakan keadaan yang sebaliknya, misalnya ‘tidak sombong’ yang bermaksud ‘ramah’. Gaya bahasa yang dipakai untuk menyatakan sesuatu dengan merendahkan diri atau sesuatu fikiran yang dinyatakan dengan menyangkal lawan katanya (Ariff Mohamad, 2009 :163). Ada juga pendapat menyatakan litotes sebagai penggunaan dengan cermat kenyataan yang tidak lengkap bukan untuk menipu sesiapa tetapi untuk meninggikan kehebatan tentang apa yang diperkatakan (Corbett dan Connors, 1999: 404). Litotes adalah sejenis meiosis (pengurangan).
Berdasarkan definisi yang dinyatakan sebelum ini, penulis berpendapat bahawa litotes adalah majaz yang menyatakan sesuatu yang hebat ataupun dengan kata lain yang lebih daripada sesuatu perbandingan dengan cara merendahkan martabat sesuatu yang diungkapkan. Sebagai contoh, “jemputlah naik teratak usang saya ini”. Struktur ayat tersebut jika kita baca memberi makna seseorang yang menjemput tetamunya masuk ke rumah yang buruk. Namun, sekiranya seseorang yang kaya iaitu mempunyai rumah yang mewah menjemput tetamunya masuk ke rumah dengan mengungkapkan “jemputlah naik teratak usang saya ini”. Maka ini dinamakan litotes. Hal ini demikian kerana, tuan rumah tersebut merendahkan tarafnya dari tutur katanya. Pada hemah penulis, penggunaan majaz litotes ini kadang kala menunjukkan sifat peribadi seseorang yang boleh dikatakan riak dan meninggi diri. Walaupun menggungkapkan kata-kata yang merendahkan sesuatu tetapi persepsi individu kadang-kala tidak boleh menerimanya.
Melihat daripada contoh-contoh yang diberikan, penulis berpandangan majaz litotes ini perlu digunakan pada sesuatu keadaan yang sesuai sahaja. Namun persepsi orang yang menerimanya mungkin berbeza dengan apa yang hendak disampaikan. Kadang-kala wujud persepsi iaitu penggunaan majaz litotes ini menunjukkan seseorang itu merendah diri dan kadang-kala penggunaan majaz ini boleh mengubah persepsi seseorang kepada pengguna iaitu riak. Berikut ialah penghuraian makna yang menggunakan majaz litotes:
Mengapa kamu harus bertanya pada orang yang bodoh seperti saya ini?
Berdasarkan struktur ayat di atas, kita dapat mentakrifkan dua makna. Pertama seseorang yang sememangnya bodoh merasa hairan bahawa dirinya sebagai tempat rujukan untuk bertanya. Kedua, seseorang yang sedia kala pandai menggungkapkan ayat tersebut sekadar mahu merendah diri. Namun, sekiranya seseorang yang pandai menggunakan litotes tersebut kepada orang yang tidak pandai ia menunjukkan kiasan  kepada orang yang bertanya kepadanya. Sekiranya pengungkap menggunakan struktur ayat yang sama, iaitu penyampai dan penerima sama-sama pandai dan penyampai hanya mahukan penjelasan lebih lanjut. Maka maknanya akan menjadi merendah diri.


ULASAN : Pada hemah saya, penggunaan litotes ini sememangnya bagus kerana merendahkan sesuatu yang disampaikan dengan kata lain merendah diri. Namun, sekiranya majaz litotes ini digunakan pada tempat yang tidak sesuai, ia akan menimbulkan persepsi negatif kepada  penerima iaitu meninggi diri dan mampu memberi situasi kurang selesa kepada penerima. Walau apapun, pengguna perlu menggunakan majaz litotes ini sesuai dan padan pada situasi dan keadaan yang sesuai.

......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan