Jumaat, 20 April 2012

#30 AKRONIM

Kali ini kita akan membicarakan pula mengenai akronim. Akronim ialah sejenis gaya bahasa penyirnaan, iaitu kata yang mengalami proses penyingkatan disebabkan pengguguran huruf atau suku kata dalam struktur kata tertentu waima hasil daripada cantuman dua atau lebih perkataan sehingga akhirnya membentuk satu perkataan yang terdiri daripada satu atau lebih suku kata.

Menurut Nik Safiah et. al. (1996), akronim merupakan kata singkatan yang terbentuk dengan menggabungkan huruf awal suku kata atau gabungan kombinasi huruf awal dan suku kata daripada satu rangkai kata. Contohnya seperti cerpen, Bernama dan ABIM. Cerpen ialah akronim bagi dua perkataan iaitu perkataan cerita dan perkataan pendek. Hasil daripada proses pengguguran bahagian bunyi yang tertentu pada perkataan 'cerita', iaitu 'ita' dan pengguguran suku kata akhir bagi perkataan 'pendek', iaitu suku kata 'dek', maka tinggallah bahagian 'cer' dan suku kata 'pen' yang kemudiannya tergabunglah menjadi perkataan 'cerpen'.

Contoh-contoh lain adalah seperti berikut :

a. Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM)
b. Angkatan Sasterawan 1950 (Asas 50)
c. Beras Nasional (Bernas)
d. Majlis Amanah Rakyat (MARA)
e. Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI)


ULASAN : Perkataan akronim ini digunakan secara meluas dan tidak terkawal di Indonesia. Di Malaysia, penggunaan kata akronim masih lagi mengikut ketetapan dalam bahasa Melayu. Walaupun pembentukan kata akronim tidak digalakkan, namun kata tunggal ini sudah menjadi sebahagian daripada kosa kata bahasa Melayu dan sudah menjadi sebati dalam kalangan pengguna bahasa Melayu itu sendiri.

......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan