Isnin, 16 April 2012

#26 Bidalan

Masyarakat Melayu penuh dengan pemikiran yang pelbagai untuk disampaikan kepada kelompok masyarakatnya melalui pelbagai cara dan kaedah. Pemikiran yang terungkap telah disampaikan oleh masyarakat dalam bentuk yang penuh dengan kebijaksanaan seperti pantun, syair, prosa dan teromba serta pemikiran itu disampaikan dalam bentuk kata-kata yang indah dan tersusun. Namun terdapat khazanah milik orang Melayu yang cukup dekat untuk merakamkan nilai dan pemikiran Melayu yang dikenali sebagai bidalan. 

Bidalan ialah sebahagian daripada peribahasa yang berfungsi sebagai nasihat, peringatan dan pengajaran kepada masyarakat di samping mempunyai ilmu, nilai dan pengajaran yang sangat berguna. Bidalan ini suatu bentuk dalam peribahasa Melayu yang digolongankan dalam sastera Melayu lama. Peribahasa jenis ini dikatakan penuh dengan nilai-nilai murni untuk dihayati dan diamati oleh masyarakat. Dalam konteks ini sesebuah masyarakat bukan sekadar berfungsi untuk menyatukan ahli masyarakat melalui makna yang terkandung tetapi juga dapat membentuk identiti dan ketamadunan masyarakat Melayu yang penuh dengan kebijaksanaan dan kesantunan sejak satu zaman ke satu zaman yang lain.

Contoh bidalan adalah seperti berikut :

1. Jika pandai menggunting, hendaklah pandai menjahit. (kerja yang dimulakan hendaklah diselesaikan.)


2. Kalau kail panjang sejengkal, jangan diduga lautan dalam. (kalau tidak mahir sesuatu, jangan buat-buat tahu)


3. Ada gula ada semut. (orang akan berkumpul pada tempat yang banyak rezeki.)


4. Air yang tenang jangan disangka tiada buaya. (jangan disangka orang yang pendiam itu tenang dan tidak berbahaya.)





ULASAN : Makna yang terkandung dalam bidalan ini harus dihayati oleh semua lapisan masyarakat. Terdapat banyak bidalan yang memberi makna yang boleh membentuk peribadi manusia.  Ada bidalan yang membentuk masyarakat menjadi orang yang lebih bijaksana. Contoh-contoh bidalan yang ditunjukkan juga memperlihatkan bahawa orang Melayu dahulu kala bukan hanya sekadar prihatin terhadap alam sekelilingnya tetapi juga bijak berfikir.  Bidalan ini secara tidak lansung menjadi rujukan dan petunjuk kepada mereka bagi memilih cara hidup yang baik dan dapat memberi panduan mengenai sikap yang harus diikuti dan dihindari. 

......

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan