Isnin, 23 April 2012

#31 Senyumlah


Semalam, saya bersama beberapa orang rakan telah pergi ke kedai mamak berhampiran untuk menonton perlawanan bola sepak antara Barcalona dan juga Chelsea. Lokasi kedai mamak tersebut tidak jauh dari rumah kami. Pasukan Chelsea telah berjaya mengalahkan pasukan Barcalona dengan agregat 3-2. Namun begitu, bukan ini yang saya ingin ceritakan.


Semasa di sana, kami semua telah membuat pesanan minuman dan makanan daripada pekerja di situ. Sebenarnya ini bukanlah kali pertama saya dan rakan-rakan makan di kedai tersebut. Apa yang mengecewakan saya ialah kebanyakan pekerja di situ lansung tidak melayan kami dengan baik malahan untuk melihat mereka semua senyum pun adalah satu perkara yang sangat sukar. Mereka juga menggunakan bahasa yang agak kasar ketika mengambil pesanan kami. Kemungkinan kerana tekanan akibat daripada orang yang ramai pada waktu itu.



ULASAN : Semua sedia maklum bahawa senyum adalah sifat yang baik dan terpuji. Dengan senyuman kita dapat membina perhubungan dengan orang lain. Jadi, jika kita tidak dapat memberikan senyuman kepada orang lain, itu bermaksud kita telah mempunyai sifat tidak santun dalam diri kita. Sebagai seorang pekerja di kedai makan yang sering berurusan dengan orang ramai, kita mestilah sentiasa tersenyum untuk menarik pelanggan dan juga menggunakan bahasa yang baik untuk menjaga hati mereka. 

......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan