Selasa, 24 April 2012

# 32 NILAI INSAN - Tidak Semua Orang Ada



Cantik tak gambar kartun ini? Menarik bukan? Sebenarnya ada kisah disebalik gambar ini. Sebelum aku pergi dengan lebih jauh aku nak kenalkan kepada anda semua dengan pelukis kartun ini dahulu. Ilustrasi ini dilukis oleh seorang pelukis komik yang bernama Irfan Foner. Secara peribadi aku tidak mengenali sangat Irfan Forner ini tetapi aku suka tengok hasil lukisan kartunnya.

Sebenarnya idea untuk meminta Ifran Foner melukis gambar ini adalah hasil daripada pengalaman yang aku alami sendiri. Ketika itu aku dalam perjalanan pulang ke rumah. Ketika melalui satu jalan aku melihat terdapat seorang lelaki lagak seperti pengemis dengan rambut panjang kusut-masai duduk mencangkung di kaki lima. Di sebelah lelaki itu ada seekor anak anjing yang sedang lapar. Tangan kiri lelaki itu memegang mangkuk manakala tangan kanan pegang chopstick yang terdapat maggi di dalamnya dan cuba disuapkan kepada anjing itu. Wajah lelaki itu persis Stephen Chow..

Bagi aku situasi itu terlalu tinggi nilai insannya. Bagaimana seorang pengemis yang tidak punya apa-apa berkongsi maggi (makanannya yang hanya itu dia ada) dengan seekor anjing yang banyak dari kita anggap binatang yang kotor dan tidak ada guna.


......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan