Khamis, 22 Mac 2012

#14 PERIBAHASA

Bahasa Melayu sangat kaya dengan peribahasa. Peribahasa ialah satu susunan bahasa yang indah dan menarik dituturkan oleh orang melayu terutamanya sejak beberapa lama dahulu. Oleh sebab susunan bahasanya cantik dan membawa pengertian yang mendalam, susunan bahasa ini dipakai orang untuk dijadikan teladan, bandingan dan pengajaran. Peribahasa merupakan salah satu cabang kesusasteraan lisan melayu. Peribahasa lahir daripada rasa dan pengalaman hidup yang ditempuh oleh masyarakat melayu lama. Di samping itu, peribahasa membawa pengertian dan tujuan yang benar untuk menjadi panduan kepada masyarakat melayu lama.

Pada amnya, peribahasa berfungsi untuk memberi pengajaran. Peribahasa juga digunakan untuk menyampaikan teguran dan sindiran dalam bahasa yang halus dan sedap di dengar. Sudah menjadi kebiasaan orang melayu apabila hendak menyampaikan sesuatu maksud dilakukan dalam bentuk kata-kata yang sesuai dan menarik. Daripada penggunaan bahasa yang indah, kemas dan padat dengan isinya ungkapan bahasa ini telah berkembang menjadi peribahasa. 

Contoh peribahasa yang sering digunakan dalam kehidupan hari ini adalah seperti :

1. Sudah terhantuk baru terngadah. (baru rasa menyesal setelah sesuatu berlaku)
2. Buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali. (menegur atau melarang seseorang melakukan sesuatu)
3. Seperti isi dengan kuku. (hubungan yang akrab)
4. Seperti anjing dengan kucing. (suka bergaduh)
5. Bagai melepaskan batuk di tangga. (buat sesuatu dengan sia-sia)


ULASAN : Peribahasa lahir dari masyarakat dan menggambarkan perwatakan masyarakat tersebut. Masyarakat mencipta peribahasa hasil dari pengamatan dan pengalaman mereka. Segala kesukaan, kesusahan, kedukaan, kejayaan dan kegagalan mereka digambarkan dalam rangkai kata yang ringkas, padat, indah dan mempunyai makna yang mendalam. Ia menjadi teladan, pengajaran dan perbandingan kepada masyarakat dalam meneruskan kehidupan harian mereka. Kita bertanggungjawab untuk memastikan peribahasa-peribahasa ini tidak lapuk dek hujan dan tak lekang dek panas.

......



Tiada ulasan:

Catat Ulasan