Selasa, 27 Mac 2012

#17 Makna Konseptual dan Makna Denotatif

Terdapat beberapa jenis makna yang ada dalam bahasa Melayu. Antaranya ialah makna konseptual dan juga makna denotatif. Ramai dalam kalangan kita yang tidak dapat membandingkan kedua-dua jenis makna ini dengan baik. Jadi, pada kali ini saya akan cuba menjelaskan konsep kedua-dua makna ini dengan lebih terperinci. 

Makna konseptual sebenarnya disebut juga sebagai makna denotatif, iaitu makna kata yang masih merujuk pada acuan dasarnya sesuai dengan konvensi bersama. Namun begitu, ada beberapa perkara yang membezakan kedua-dua jenis makna ini. Makna denotatif sendiri merupakan makna yang asas, asli dan makna sebenarnya. Chaer mendefinisikan makna denotatif sebagai makna asli, makna asal, atau makna sebenarnya yang dimiliki oleh sebuah leksem. Jadi, makna denotatif adalah makna yang terkandung dalam sebuah kata atau leksem yang bersifat luas, sebenarnya dan masih  pada satu sumber atau konvensi bersama. Oleh itu, dapatlah dikatakan bahawa makna denotatif merupakan makna dasar sesebuah kata. Lawan makna denotatif adalah makna konotatif, yang lebih bersifat nilai rasa emotif dalam penggunaannya.

Contoh makna denotatif sebenarnya sama dengan makna konseptual tadi. Namun, untuk lebih jelas supaya mudah difahami, saya telah menyenaraikan beberapa contoh makna denotatif. Makna denotatif ialah makna asli, asal, atau makna sebenarnya. Oleh itu, makna denotatif sama dengan makna leksikal. Contoh :

babi            = haiwan yang menyusukan anak yang bermuncung panjang, berkulit tebal, dan berbulu kasar, serta diharamkan bagi orang Islam
gerombolan   = kumpulan, kelompok atau kawanan
perempuan    = orang yang dapat hamil, melahirkan anak  dan menyusui
bunga             = bahagian tumbuhan yang digunakan sebagai alat reproduksi atau berkembang biak.

Makna konotatif pula ialah makna lain yang ditambahkan pada makna denotatif yang ada hubungannya dengan nilai rasa orang yang menggunakan kata itu. Contoh:
            
babi                =          jijik dan kotor, rasa marah dan menyampah.
gerombolan    =          kawanan perusuh atau penjahat
perempuan     =          unsur negatif


ULASAN : Konsep memainkan peranan penting kepada manusia untuk mentakrif, memahami, memutus buah fikiran. Tanpa konsep, kita tidak mungkin berupaya mewujudkan makna denotatif atau makna sebenar. Makna sesebuah perkataan sering bergantung pada konteks ayat atau situasi penggunaannya. Contohnya, perkataan babi jijik bagi orang Islam, tetapi tidak jijik bagi orang bukan Islam. Oleh itu, kita harus peka dengan perkara ini. Hal ini menunjukkan bahawa Makna konseptual merujuk kepada benda, konsep atau perlakuan yang dirujuk dan lambang merujuk bentuk tulisan yang mewakili perkataan yang diujarkan.



......


Tiada ulasan:

Catat Ulasan