Rabu, 28 Mac 2012

#18 IMPLIKATUR PERBUALAN

Implikatur Perbualan adalah konsep yang diutarakan oleh Grice untuk menjelaskan tentang satu bentuk pentaksiran makna yang melawati batas-batas makna tersurat sesebuah ayat. Dalam proses penganalisisan pragmatik perbualan ini juga ada mengemukakan konsep perandaian yang bermaksud seseorang penutur beranggapan makna yang dituturnya telah pasti difahami oleh pendengarnya. Maksudnya semasa kita bertutur, kita tidak perlu memaklumkan semua keperihalan ke dalam ayat yang dituturkan, cukup yang tertentu sahaja kerana banyak keperihalan keadaan sudah pun terdapat di dalam minda pendengar. Contohnya :

Lakuan tuturan                      : Saya berasa haus
Lakuan tidak langsung           : Rasa kering tekak pula

Dalam suatu tindak percakapan, setiap bentuk tuturan (utterance) pada dasarnya mengisyaratkan adanya implikasi tertentu yang tidak dinyatakan secara eksplisit. Walaupun implikasi tidak dinyatakan secara nyata atau formal, tetapi kewujudannya berfungsi sebagai pengikat komunikasi antara penutur. Terdapat 2 jenis implikatur perbualan ini iaitu :

1. Implikatur Konvensional

Implikatur konvensional merupakan implikatur yang dihasilkan dari penalaran logika, ujaran yang mengandungi implikatur jenis ini, seperti diungkap oleh Gunawan (2004:14), dapat dicontohkan dengan penggunaan kata bahkan. Contoh ayat ialah :

Bahkan menteri pun menghadiri majlis pernikahan saya. 
(Contoh ini bererti menteri biasanya tidak menghadiri perkahwinan rakyat biasa.)

2. Implikatur Konversional

Implikatur konversional merupakan implikatur yang dihasilkan kerana tuntutan konteks tertentu. Contohnya:

Saya ada mesyuarat pagi esok di Kuala Lumpur.
(Contoh ini pula bermakna “tidak” dan merupakan jawapan atas pertanyaan adakah kamu ingin menyertai kami ke Kuantan esok?)


ULASAN : Satu daripada keberhasilan perbualan ialah kemampuan menangkap dan memahami implikasi perbualan. Kepelbagaian jenis implikatur menunjukkan betapa rumit dan kompleksnya suatu perbualan. Untuk memahami implikatur perbualan, pengalaman dan pengetahuan diperlukan tentang situasi perbualan. Dengan kata lain, implikatur dapat difahami dengan mudah jika para penutur dapat membahagikan pengalaman dan pengetahuan dalam perbualan yang dilakukannya.

......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan