Jumaat, 23 Mac 2012

#15 Simpulan Bahasa

Selain kaya dengan peribahasa, bahasa Melayu juga mempunyai simpulan bahasa yang merujuk kepada kata-kata ringkas atau rangkaian perkataan yang dirumuskan dalam susunan tertentu yang membawa maksud tertentu. Simpulan bahasa ini juga boleh diertikan sebagai bahasa kiasan yang digunakan secara meluas dalam kehidupan sehari-hari.

Simpulan bahasa ini mempunyai  ungkapan yang mantap dan mempunyai maksud yang khusus. Ia mempunyai maksud yang berbeza daripada makna harfiah kata-kata dalam ungkapan. Biasanya simpulan bahasa terdiri daripada dua patah kata yang membawa maksud yang tepat dan padat. Antara contoh simpulan bahasa beserta maknanya adalah seperti berikut : 

1. Anak buah. (orang yang berada di bawah pengawasan seseorang ketua seperti ketua pejabat atau penghulu.)

2. Muka talam. (tak tahu malu.)

3. Tua keladi. (Seseorang yang sudah lanjut usianya tetapi perangai tidak senonoh atau jahat.)

4. Tangkai jering. (kedekut)

5. Cakar ayam. (tulisan yang buruk)


   ULASAN : Kewujudan simpulan bahasa sememangnya menggambarkan keindahan bahasa dan bangsa. Selain itu, simpulan bahasa juga membawa pelbagai fungsi seperti fungsi sindiran, kiasan, dan sebagainya. Kepelbagaian fungsi dalam simpulan bahasa juga membawa kepada kepelbagaian makna dalam simpulan bahasa yang diciptakan. Simpulan bahasa merupakan khazanah yang tidak dapat dilupakan oleh semua masyarakat terutamanya masyarakat Melayu. Simpulan bahasa mempunyai keunikannya yang tersendiri yang mana mempunyai pelbagai makna dan pengelasan serta bentuk yang membuatkan simpulan bahasa itu lebih menarik dan mudah untuk diingati.

......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan